تفاوت ارزشگذاری pre-money و post-money، ساده و کاربردی

مقدمه
بعضی چیزها هست که باید یادگرفت چون ندونستنش میتونه مشکلات بدی برای آدم ایجاد کنه(ولی لزوما دونستنش کمک زیادی بهش نمیکنه). این مطالب معمولا مطالب ساده ای هستن که اصطلاحات کمتر شنیده شده ای دارن و وقتی یه نفر اون اصطلاحات رو به کار میبره آدمها فکر میکنن داره حرف پیچیده ای میزنه و طرف مقابل رو حرفه ای فرض میکنن در حالی که مطلب ساده ایه و دونستنش با یه سرچ ساده به دست میاد. یکی از این مطالب دو تا اصطلاح در ارزشگذاری هست.  pre-money valuation و post-money valuation.

 

این دو اصطلاح یعنی چی؟

همونطوری که گفتم بسیار مفهوم ساده هست. فرض کنید میخواهید یک سرمایه ۱۰۰ میلیون تومنی جذب کنید و ما به ازاش ۱۰ درصد سهام بدید به سرمایه گذار. خوب حالا سوال اینه که شرکت شما چقدر می ارزه. شما احتمالا با یه محاسبه ساده ۱۰۰ میلیون تومان تقسیم بر ۱۰ درصد میگید که شرکت ۱ میلیارد تومان می ارزه. درست میگید. اما یه نکته ای رو باید توجه کنید که این ارزش با در نظر گرفتن پول سرمایه گذار هست. یعنی با ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذار، شرکت شما ۱ میلیارد تومان می ارزه و بدون اون ۱۰۰ میلیون تومان ، ارزش شرکت شما ۹۰۰ میلیون تومان هست. یعنی ارزش شرکت شما قبل از ورود سرمایه گذار و بعد از ورود سرمایه گذار ، به میزان پولی که از سرمایه گذاری گرفتید تفاوت داره.

به ارزش شرکت قبل از ورود سرمایه گذار pre-money valuation و به ارزش شرکت بعد از ورود سرمایه گذار post-money valuation گفته میشه و رابطه زیر بینشون برقراره:

post-money valuation = pre-money valuation + investment

که investment میزان پولی هست که سرمایه گذار روی شرکت سرمایه گذاری کرده.

 

در ادامه

راجع به بحث ارزشگذاری استارتاپها و روش های مختلف اون بحث های زیادی وجود داره که در آینده میتونیم بهش بپردازیم. اگر سوالی هست یا پیشنهادی دارید در کامنتها بگید. اگر بلد باشم پاسخ میدم یا اینکه سوالات شما میتونه موضوعات پستهای بعدی رو تعیین کنه.

 

به امید موفقیت روزافزون اکوسیستم کارآفرینی ایران
ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید